Hung Gar summercamp 2011


Skrivet av Magnus Sundberg
2011-08-04 16:30

 

Kung Fu, ett läger, nio dagar och hård träning. Detta är vad deltagarna förväntade sig när de anlände till Sifu Roger Engmalms hem den 8 juli 2011. Och de fick vad de väntade sig och lite där till, de nästkommande nio dagarna skulle visa sig vara både väldigt innehållsrika och lärorika. Varje dag började kl 09.00 och avslutades kl 17.00, det är 7 timmars träning om dagen i över en vecka, totalt blev det runt 60 timmar Hung Gar-träning, många timmar mer än vad de flesta hinner med på en månad. Under de nio dagarna så behandlades ämnen så som Grundträning, sparring, vapenträning, “One Inch Power”, massage, stretching, “Splashing Hands” och former.

 

Dag 1 – Mo Duk, grundställningar och stretch

Det är mörkt men någonstans i mörkret finns även ljuset, det går inte att se men det är där. Även ljudet bör höras någonstans…där är det, tre olika signaler, alla verkar låta på en och samma gång, ljuset blir starkare och former börjar synas. Några former rör sig, det är de andra som vaknar, dags för mig att vakna också. Solen lyser försiktigt in i källarfönstret, det är morgon och dags att gå upp, Hardcore Hung Gar Summer Camp 2011 börjar strax.

 

Strax över en timma senare sitter alla deltagarna med en kopp grön te i handen framför Sifu Engmalms hus, dags för lite “Yum Cha” (utbyte av kunskap under en kopp te). Varje morgon kommer att bestå av en hel del teorikunskap och denna kopp gröna te i sann tradition.

 

summer1

 

Dagens teori är passande för första dagen, “Mo Duk”, hur man ska leva och lära. Inom Kung Fun är detta något som det läggs stor vikt på, inte bara under träningen men även utanför träningen då man möter andra människor, respekt och hänsyn för en själv och andra är viktigt. Samtalen utgår med Scandinavian Hung Kuen Association’s (S.H.K.A) riktlinjer som grund. Många intressanta frågor tas upp, men tyvärr hinns det inte med mer då klockan börjar närma sig 11.00. Tiden har rusat iväg och teorin har pågått i en timma längre än planerat, dags för att börja det fysiska arbetet.

 

Alla rör sig till baksidan av huset där större delen av de nio dagarnas träning kommer att hållas. Efter Chi Gong och en del individuell uppvärmning av kroppen är det dags för veckans första fysiska pass, grundställningsarbete, även det ett passande ämne för första dagen. Grundträningen är oerhört viktig för ens Kung Fu, som det ofta brukas sägas, utan en stabil grund rasar huset förr eller senare. Så detta är träning man inte kan få för mycket av. Ställningsarbetet sitter som förväntat bra hos de flesta, om inte alla. Vissa småfel upptäcks och rättas till, därefter är det bara att nöta in det om och om igen till perfektion i muskelminnet. Sommarsolen börjar bli varm när det börjar närma sig lunch, svetten rinner ner för deltagarna som ändå kämpar på med de olika övningarna som ges. Hinkvis med vatten gå åt innan det blir paus för lunch.

 

summer2

 

Efter lunchen fortsätter dagen med stretch, både i teori och praktik. Muskelgrupperna gås igenom som det bör, uppifrån och ner, men armarna väntas det med till sist. De olika latinska namnen för musklerna avlöser varandra tillsammans med en min här och där när någon hittar en muskel de inte trodde att de hade. Stretch och töjning är något som är oerhört viktigt för att klara av träningen de nästkommande dagarna. Hela eftermiddagen går åt till att gå igenom muskelgrupperna och de olika övningarna för att stretcha dessa. Vissa märker att ett riktigt stretchpass kan vara lika jobbigt som ett vanligt träningspass. Den djupare förståelsen för stretch och dess vikt i träningen kommer att hjälpa deltagarna att bli bättre och inte minst må bättre.

 

summer4

 

 

Dag 2 – Lin Gong och lite oväntad teori

Dags att stega ut, ryggen är rak, sakrum vrids ner mot marken, fötterna är nära varandra, nästan ingen luft alls mellan dem, händerna dras upp och knyts till knytnävar med handryggen parallellt mot backen vid nedre kanten av bröstmusklerna. Armbågarna pressas mot varandra. Hälarna vrids ut så det blir en 90° vinkel mellan de inre fotkanterna, sen flyttas tårna ut lika mycket, sen hälarna igen och till sist pekar tårna rakt fram. Tyngdpunkten sänks, överkroppen sjunker ner med den raka ryggen samtidigt som knäna pressas ut över hälarna. Överkroppen stannar i position så att rumpan är i höjd med knäna. Grundpositionen “Say Ping Ma” (hästställning) är ut utförd.

 

Detta är en rätt så simpel beskrivning av hur man utför ställningen, kan tyckas vara mycket att tänka på för en så enkel sak som att stå i rätt position, men detta är saker som med tiden hamnar i muskelminnet och det finns bara där, men precis som med allt annat krävs det repetition efter repetition innan man kan det ordentligt, kineserna brukar säga att efter 10.000 repetitioner så kan man något bra innan dess vet man bara hur man gör. Detta är något som verkligen stämmer när man tränar Hung Gar. Samtidigt som det är viktigt att göra alla dessa repetitioner så är det också viktigt att inte fastna i samma spår hela tiden vilket leder en till att göra olika varianter av till exempel samma teknik. Detta medför dock att för varje variant av tekniken ska den utföras 10.000 gånger. Vilket i sin tur leder till en hel del träning, detta kan inte sägas nog för grunden av ens träning, basen som allt annat står på.

 

Detta är vad teorin handlade om på morgonen, grunden, ens “Lin Gong” och hur viktig den är för ens Kung Fu. Det är viktigt att variera övningar samt hitta på nya, men det är också viktigt att aldrig glömma det stora arvet som finns i Hung Gar.

 

summer7

 

Efter teorin var det åter dags att ta tag i det praktiska och fysiska arbetet med grunderna. För att värma upp så repeterades gårdagens ställningsarbete en stund och efter det tittades det lite på “Moi Fah Jeung” (Plommonblommans pålar). Ett sätt att träna på pålar som är fastsatta i marken, detta är något som kommer att gås igenom i mer detalj under dag fem.

 

Efter detta fördjupande sidospår av ställningsträningen så var det dags för att jobba med konceptet “Thousand Pound Sinking Horse”, vilket kort betyder att man sänker tyngdpunkten och rotar sig i marken för att få en stabilare ställning. En ställning som dessutom kan användas för att bryta motståndarens balans. För att testa detta kördes det tvåmansövningar där man sänkte tyngdpunkten och bröt motståndarens balans. Lagom tills att marken började kännas kompakt under oss så var det dags att gå vidare till nästa del av träningen, slagteknik.

 

summer34

 

Allt från krokar på mitts till raka slag där man samtidigt ska dra i en sash med motsatta handen för att träna upp kraften gicks igenom…sen kom åskan. Lite snabbt ändrade planer och sen satt vi plötsligt inne och pratade om de fem djuren och de fem elementen som vi finner i Hung Gar. Detta istället för att köra lägrets första formgenomgång av “Bu Fut Kuen”

 

När åskan och regnet hade lagt sig så var dagens pass nästan slut, det avslutades med att träna lite med de olika traditionella träningsredskapen som fanns på baksidan.

 

 

Dag 3 – Traditionellt, Bu Fut Kuen och massage

Varför väljer man att träna en traditionell stil i ett modernt samhälle? En av fördelarna är att det lär oss tålamod i ett stressat samhälle. När man helt enkelt varken kan eller får lära sig allt på en gång utan man måste upprepa saker så byggs tålamodet upp, men inte bara tålamodet utan även en längtan till att få lära sig något nytt. Men för att få lära sig det nya måste tålamodet finnas där så att man kan gå vidare. En traditionell stil som Hung Gar lär oss också att leda oss själva och därmed andra. Det ger oss en realistisk syn på självförsvar och  lär oss då också att vi måste ta ansvar för våra handlingar.

 

Detta är några av de många fördelarna som finns med att träna en traditionell stil och detta var även ämnet under dagens “Yum Cha”.

 

summer12

 

När teet var uppdrucket och alla hade blivit lite varmare i magen så gicks det vidare med att jobba med det som åskan hade satt stopp för under gårdagen, den första formen i S.H.K.As system, “Bu Fut Kuen”. En form som lär riktningar och grundpositioner till utövaren. Hela frömiddagen gick åt till att gå igenom formen, och det är inte något konstigt med det, för även om det är den första formen och en väldigt grundläggande form så är den så djup att även de mest avancerade utövarna kan hitta något nytt i den.

 

Eftermiddagspasset handlade om massage, dess grunder och hur man ger sig själv och andra en grundlig massage. Anledningen till att ha en massagekurs på ett sådant här läger är lika enkel som självklar, utan massage klarar man inte av nio dagars hård träning. Nu när deltagarna har fått en genomgång om stretch, töjning och massage så har de alla förutsättningarna för att få kroppen att hålla under dessa dagar. Kombinationen av töjning och massage efter träningen gör att kroppen återhämtar sig snabbare och klarar av mer fysisk aktivitet utan att musklerna börjar brytas ner. Redan efter den första massagen så kände deltagarna av stora skillnader i kroppen.

 

 

Dag 4 – Dörrar, nivåer, sparkar och skogen som redskap

Form, “Kuen” på kinesiska eller för de som tränar de japanska arterna, Kata. Formen kan ses som en instruktionsbok eller ännu bättre ett uppslagsverk om hur du använder verktyget och verktyget är i det här fallet du själv. Att börja se formen som en instruktionsbok är en bra början, då lär man sig förutom formen även de grundläggande teknikerna som formen vill lära ut. Men om man efter att ha memorerat instruktionsboken, lägger undan den och tar fram uppslagsverket istället så kan man börja söka och hitta de gömda delarna av formen, det som finns där men som inte alltid är helt självklart från en början.

 

Detta var ena halvan av dagens “Yum Cha”, formen – vad den lär oss och varför vi tränar form den andra halvan tog upp principen “Say Moon Sam Ping”, de fyra dörrarna och de tre nivåerna. Ett sätt att dela in kroppen i olika delar och vilka fördelar man har av det under kamp.

 

Sparkar var det som stod och väntade när det var dags för fysiska aktiviteter igen, dels sparkar i luften, dels på mitts samt några olika övningar för att kombinera en stoppspark med “Chin Tek” (framåtgående spark).

 

summer11

 

Efter detta så var det dags för två övningar som inte hade hunnits med tidigare under veckan, ”Say Fong Kiu Sao” (Fyra riktningars brohand) och “Gwa Jeung Sao” (Baksidan av den öppna handen). Två övningar som under kontrollerade former lär ut hur man känner vad motståndaren är på väg och hur man kan reagera på detta.

 

Eftermiddagen blev ännu mera fysisk då det bar iväg ut i skogen. Där börjades det med att köra igenom formen “Gok Ging Kuen” på ojämn mark mellan träden, vilket ställde till en del problem då man blev tvungen att se upp så man inte snubblade på en gren eller trampade ner i ett hål, formen fick helt enkelt anpassas under tiden den utfördes till att fungera i terrängen. Efter denna träning på blåbär, grenar, stenar och rötter så fick alla ställa sig vid varsitt träd och börja köra enskilda tekniker från tidigare tränad form på trädet i fråga. När känslan hade börjat komma in och anpassningen av teknikerna mot trädet hade blivit lagom hårda så var det dags för lite fri sparring mot trädet. Det var dags att se till att trädet fick armar och ben och börja röra sig runt trädet för att hitta luckorna. Barken började flyga i skogen, slag efter slag tycktes träden bli smalare, de flesta teknikerna gick in på trädet men då och då fick trädet övertaget, vilket resulterade i en del smärta. Men utan skrubbsår lär man sig inte lika mycket av träden.

 

summer123

 

Dagen avslutades med att gå igenom formen “Gok Ging Kuen” grundligt och rätta till små detaljer hos deltagarna, under tiden började regnet sakta att falla, men det avtog lagom tills att middagen började hägra i horisonten.

 

 

Dag 5 – Plommonblommor och långstavar

“Moi Fah Ping”, Plommonblommans pålar, var ämnet för hela förmiddagen, både i teori och praktik. Detta ämne som fick testas på lite under dag 2 blev mer greppbart under denna dag då man fick en insyn om hur mycket man egentligen kan göra på dessa pålar. Dessa pålar i marken ska sitta i ett visst mönster så att man på dessa sen kan träna ställningsarbete, enskilda tekniker, parövningar med mera. Pålarnas största uppgift är att lära sig rota sina fötter ordentligt så att man kan stå stabilare på marken. Anledningen till att detta görs på pålar är att de är en liten yta att stå på vilket gör att man får det lättare på marken sen. Pålarna höjs dessutom successivt allt eftersom att man utvecklas, till slut är pålarna 80 cm från marken vilket gör att de även börjar bli lite ostadigare.

 

summer21

 

Förr i tiden så tränade man inte bara på dessa pålar utan det utfördes även dueller på dessa, ibland med pålar som inte satt fast så bra i marken och med spetsiga pålar mellan pålarna man stod på, så ramlade man ner var det helt enkelt kört, man förlorade inte bara utan med största sannolikhet så dog man också.

 

De övningar som lärdes ut var några “Chi Gong”-övningar, diverse ställnings- och övergångsövningar samt parövningar. Säkerheten var av stor vikt under dessa övningar då det i början är ganska så lätt att ramla av pålarna om man inte har den rätta balansen eller de rätta teknikerna för att förflytta sig mellan dessa. Under vissa av de mer avancerade övningarna så fick det stå folk bredvid och se till att ingen ramlade, anledningen till detta är vissa av övningarna var på den nivån att man bör ha tränat på pålar en lång stund innan man påbörjar dessa, men de lärdes ut för att få en större överblick över pålarna och dess funktion i ens träning.

 

summer22

 

Efter lunch var det än en gång dags att gå ut i skogen, men innan vi gick in djupare i skogen stannade vi till på ett fält, där det var dags att träna med “Dai Gwan”, långstav, i detta fall med stavar på tre meter, stavarna i sig ska egentligen var ens dubbla längd men då de är svårt att få tag på och för att inte tala om hur krångligt det är att förvara så är tre meter en bra längd att öva med. Träningen började med att de som hade en eller två former med långstaven körde igenom dessa om och om igen, armarna blev trötta efter redan första formen, att bara hålla i en tre meter lång stav är tungt nog för många, att sedan svinga runt den med kraft blir uppenbart väldigt mycket tyngre.

 

Ute på fältet gicks det även igenom några praktiska precisions- och styrkeövningar man kan utföra med stavar, det hanns även med en del råd om vapenvård.

 

summer24

 

Nu var det dags att gå djupare in i skogen och precis som gårdagen så var det dags att köra igenom formen i skogen, nu hade man inte bara fötterna att tänka på utan en tre meter lång stav som inte fick träffa de olika träden, så teknikerna fick anpassas beroende på var man var någonstans, att svinga staven runt huvudet kanske inte alltid funka, då fick man ändra lite och kanske ändra rörelsen till en tightare rörelse men avsluta tekniken på samma sätt, i detta fall med ett slag neråt ovanför huvudet. Kan nämnas att det är rätt klurigt att ha koll på en så lång stav när träden är en meter ifrån sig själv.

 

Vi gick sen raskt vidare med att än en gång börja sparras med träden, nu med stav i stället för med händerna som hade gjorts dagen innan. Vissa höll sig till ett träd medan andra naturligt började röra sig mellan träden och “sparras” med flera träd, precis som det kunde vara på slagfälten förr i tiden där man oftast hade flera motståndare att tänka på.

 

Dagen avslutades som den bör med lite slow motion-sparring mot varandra inne i skogen med all dess terräng och de problem som det medförde.

 

summer25

 

 

Dag 6 – Tumstockar och Lei Tai

En hand, knappt tre centimeter i från målet, kraften letar sig upp från marken, genom kroppen och ut genom handen där den komprimeras och exploderar ut precis när den träffar målet. Ett kraftfullt slag som kan vara svårt att greppa då avståndet är så kort, men det är precis här som förmiddagens ämne kommer in i bilden, “One Inch Power”. Ett koncept där kraft genereras från en tums avstånd (2,54cm).

 

summer26

 

Använder man tekniken på rätt sätt spelar det ingen roll om slaget kommer en halvmeter ifrån eller bara från någon centimeters avstånd, slaget kommer att kännas ändå. Dock behöver man inte bara använda “One Inch Power” från en tums avstånd, det går även att applicera tekniken i alla ens olika tekniker. Ett slag utan “One Inch Power” kan självklart vara kraftfullt, men det blir mycket kraftigare om man även använder sig av tekniken i slaget, vilket det än är.

 

Det praktiska arbetet på förmiddagen bestod av att gå igenom olika övningar som på sikt bygger upp ens “One Inch Power” så att man får in det i muskelminnet och då även får in det i ens tekniker. Det är intressanta övningar då det gäller att lära känna kroppen och dess muskler så att man kan hitta vilka som ska aktiveras i rätt tillfälle och vilka som ska vara helt avslappnade i andra tillfällen. Kroppen består av många delar så i ett slag blir det mycket att hålla reda på i början. Till slut lär sig som sagt kroppen och det bara händer.

 

summer30

 

Eftermiddagen tog upp ämnet “Lei Tai” (Kamp på upphöjd plattform) vilket kort och gott är sparring. “Lei Tai” är den gamla skolans kamp när man tävlade för att se vem som var bäst. Det var den reaktiva kampen som hamnade i fokus denna dag, att träna på att blockera inkommande slag och sparkar. Den ena personen attackerar medan den andra försvarar sig. Det är bra träning för nybörjare och för de som inte sparrats tidigare då många stressmoment försvinner, den som försvarar behöver bara tänka på att blockera och undvika att bli träffad medan den andra bara behöver tänka på att träna en eller flera tekniker beroende på hur avancerad man vill göra övningen.

 

summer32

 

 

Dag 7 – De nio krafterna, brohänder och sabel

Denna dag började med lite regn, som över gick till ännu mera regn och avslutades med mängder av det. Men viljan att lära sig var starkare än regnet så träningen fortsatte som planerat, dock i lite blötare tillstånd.

 

summer33

 

Under dagens “Yum Cha” så gicks de nio grundläggande krafterna i Hung Gar igenom. Det finns många fler krafter än så inom Hung Gar men de är mycket svårare att få grepp om, speciellt om man inte har kännedom om de grundläggande krafterna. Efter den teoretiska genomgången om vilka dessa krafter är (hård, mjuk, piskande, fram, bak, upp, ner, inåt, utåt) så var det dags att lära sig att identifiera dessa. Detta gjordes genom att man fick välja en valfri form som man hade och sedan teknik efter teknik titta på dessa och vilka krafter de använde.

 

Det var inte bara krafterna som gicks igenom, utan även vilka muskler som ska aktiveras, vilka som ska bli antagonister eller om man behöver stretcha någon specifik muskel för att kunna utföra en viss teknik på ett korrekt sätt.

 

summer36

 

Förmiddagen fortsatte med “Kiu Sao Gong”, brohandsövningar, ett koncept om hur man får kontakt med motståndaren och hur man manipulerar motståndaren för att kunna skapa en ny kontakt, t.ex. ett slag, antingen med hjälp av just ett slag eller genom att flytta runt dennas gard. Merparten av övningarna handlade om att manipulera motståndarens gard för att kunna komma in med en annan teknik.

 

När lunchen som åts i så mycket skydd från regnet som det gick var uppäten så var det dags att ta sig ut i regnet igen och fortsätta träningen, det var dags för “Darn Do”-träning, sabeln. Det hela började som det bör med en del grundläggande övningar för att värma upp och få en känsla för sabeln innan formträningen drog igång.

 

Efter en stund blev det dags att röra sig ut mot skogen, inte bara för att få träna på ojämnare mark utan även som ett efterlängtat skydd mot dagens regn som bara fortsatte att ösa ner. Ute i skogen fortsatte träningen till dagen kom till sitt slut.

 

 

Dag 8 – Splashing hands med vatten

Lägret börjar närma sig sitt slut, idag är det sista heldagen. Dagen börjar med att molnen splittras upp och solen hinner tränga fram en liten stund medan deltagarna sitter och dricker sin dagliga kopp te under “Yum Cha”. Deltagarna som såg lite utslitna ut efter en veckas träning skiner även de upp lite grann.

 

summer37

 

Dagens teori och större delen av dagen handlade om “Splashing Hands”, en teknik där man piskar in en öppen hand på motståndaren, antingen med baksidan av handen eller med den kanske mer självklara sidan, handflatan. Att träna upp sin “Splashing Hands” -teknik görs till en början bäst på vatten, en process som man gott och väl kan hålla på med i 4-6 år. Efter det kan man gå över till stummare underlag som lera och sedan successivt hårdare ytor. Självklart kan man även träna på varandra och på mittsar också. “Splashing Hands” är ett så stort koncept att hela stilar har uppstått ifrån tänket.

 

Efter teorin när det var dags för det praktiska så utfördes diverse tekniker för att träna upp “Spalshing Hands” på varandra och på mittsar, repetition efter repetition utfördes tills deltagarna började hitta det rätta sättet att utföra tekniken på. Att förklara en teknik tar en person bara så långt, det är utförandet och att hitta den rätta känslan i kroppen som lär en att hitta tekniken på rätt sätt. Repetitionerna är A och O för att finjustera tekniken till perfektion.

 

På eftermiddagen så var det dags att vandra ner till sjön och träna vidare i det långgrunda vattnet, ett perfekt ställe att träna “Splashing Hands” på. Förutom detta tränades det även på ställningsarbete i vattnet och slag när man var helt under vattenytan. Det hanns även med en del “Chi Gong” och andra slagövningar innan det var dags att bege sig hem, efter allt regn dagen innan och den lite halvkyliga dagen behöver det kanske inte nämnas att vattnet var kallt. Att komma upp på land igen var en välkomnande känsla för de flesta.

 

summer39

 

 

Dag 9 – Sista dagen

Solen är tillbaka helt den sista dagen, en dag som bara är halv men innehåller minst lika mycket kunskap, börjar med teori om “Iron Palm”. Förutom den grundläggande teorin om hur det hela fungerar så fick deltagarna även en liten inblick i dess historia.

 

“Iron Palm” är en träningsmetod där man stärker upp händerna för att dels kunna slå hårdare men även för att lära sig att slå på hårdare delar utan att skada sina egna händer.

 

summer40

 

Efter genomgången så delades deltagarna upp i två grupper, den ena fick direkt fortsätta med de praktiska delarna av Chi Gong och den andra gruppen fick lära sig mer om de olika traditionella träningsredskapen som fanns att tillgå. Efter halva tiden så bytte grupperna plats.

 

“Iron Palm”-gruppen började med att gå igenom alla moment som behövs för att träna det, uppvärmning, “Chi Gong”, “Dit Da” (kinesisk örmedicin) och de faktiska slagen på “Iron Palm”-kudden som till en början är fylld med torkade bönor. Dessa byts senare under träningen (efter lång tids träning flera gånger om dagen) ut till sten och sen järnkulor. Deltagarna fick förutom grunderna i “Iron Palm”-träning även en inblick i hur lång tid det faktiskt tar att träna det.

 

summer234

 

Den andra gruppen som gick igenom de olika träningsredskapen fick lära sig diverse grundövningar på dessa för att sedan testa det i praktiken.

 

Lägret kom till sist sitt slut, de trötta men glada deltagarna åt en sista lunch tillsammans, tackade varandra och sa hej då och åkte hem åt de olika håll de kommit ifrån. De ser redan fram emot nästa års Hardcore Hung Gar Summer Camp.